K1B


Welkom in de klas van juf Nancy en Jules.
Komen jullie samen met mij ontdekken wat we hier allemaal doen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NIEUWTJES

 -------------------------------------------------------------------------------------
THEMA SINTERKLAAS
Vorige 2 weken hadden we het samen met onze juffen over Sinterklaas en zijn pieten. We leerden over de 'hoed' en de 'stok' van Sinterklaas, over zijn stoomboot met de 'wimpels', we leerden hoe we onze schoen moesten zetten en nog zoveel meer. Kijk maar eens mee!

Wist je dat ...
... we allemaal een tekening hebben gemaakt voor Sinterklaas?
... we deze in een grote enveloppe hebben gestoken met het adres van Sinterklaas?


... we deze zijn gaan posten samen met de klas van juf Debbie?




Wist je dat ...

we hebben geoefend om over de daken te lopen net zoals Sinterklaas met zijn paard en Zwarte Piet?


... we leerden over de stoomboot van Sinterklaas en Zwarte Piet?


... we deze ook nabouwden in de klas? 
... we ze vooral lekker vol sjouwden met kadootjes?


... we meer kadootjes op onze boot krijgen als we deze mooi stapelen?  



Wist je dat ...

... we eindelijk ontdekten wat het nut was van te leren knippen? 





.... we zelf onze wimpels mochten maken in de kring? 
... het soms zelfs lukte om een patroon te maken met de wimpels?



Wist je dat ...

... we zelf onze schoorsteen maakten?




... we deze ook hebben uitgetest zoals echte pieten?


Wist je dat ...

... we leerden over het verschillende snoepgoed van de Sint? 
... we ontdekten dat bepaald snoepgoed 'geluid' maakt in onze mond? 
... we zelf 'speculaasverf' maakten en hiermee speculaasjes hebben geverfd die lekker roken? 








Wist je dat ...

... deze Sint liefst geen mijter droeg? 


Wist je dat ... 

... we zelf pepernotenklei hebben gemaakt? 
... we hiervoor een recept hebben gevolgd?
... we eerst onze ingrediënten moesten afmeten?


... we daarna goed moesten roeren? 
... dit makkelijker leek dan het was? 
... iedereen dit eens mocht uittesten?




... we als laatste stap eens goed mochten kneden met onze handen en vingers?


... we daarna leuke dingen konden maken met het speeldeeg? 
... sommigen worstjes maakten? 



... andere pannenkoeken maakten?


... de kapoenen van juf Griet kwamen spelen/wennen in onze klas? 
... deze na de kerstvakantie naar onze klas komen?



Wist je dat ...

... Jules ons leerde hoe we onze schoen moesten zetten?
... Jules ook een doos vol met verschillende schoenen meebracht naar school?
... we deze allemaal eens gepast hebben?
... iedereen wel een favoriet exemplaar had?



... we memory speelden met deze schoenen


... we mysterieuze verf-voetsporen vonden in de klas? 
... we deze ook zelf mochten maken met regenlaarzen en een beetje verf?





... we van de behangersrol met voetsporen achteraf wimpels hebben gemaakt?
... er verschillende kinderen de juf hebben geholpen hierbij?


Wist je dat ... 

... het op 6 december dan eindelijk zover was? 
... we ons klaarmaakten om naar de Sint te gaan in de kapel?


... het eventjes lopen was?



... het ook een beetje klimmen was? 



... het allemaal de moeite waard was?





THEMA ONS LICHAAM
Vorige week hadden we het met juf Stephanie (stagiaire) over 'ons lichaam'. Wil je weten wat wij allemaal al kunnen met ons lichaam? Kijk dan maar eens mee!

Wist je dat ...

... juf Stephanie onze klas leuk versierd had toen we binnenkwamen en we op de voetstappen mochten lopen naar onze kring?


... we de verschillende delen van ons lichaam leerde benoemen en hierover een leuke puzzel mochten maken van Jules? 


... we leerden stappen met gekke voeten? 


... we leerden rijden met een step?


... we ontdekte dat we met onze vingers noppenfolie konden laten knappen?


... we in de zandbak mochten spelen met gekke handen?


... we ontdekten dat de andere kinderen in de klas niet allemaal dezelfde haarkleur hebben? 
... we deze mannetjes ook haren mochten geven? 



THEMA HERFST
De laatste 2 weken hadden we het over 'De herfst'. We gingen eens kijken in onze tuin, leerden over de verschillende herfstvruchten, en nog zoveel meer. Benieuwd? Kijk zelf dan maar wat wij allemaal deden deze voorbije weken!

Wist je dat ... 

... we een versje hebben geleerd bij juf Stephanie (stagiair) over de verschillende herfstvruchten en we daarna ook mochten stempelen met deze vruchten? 




... we, als juf Stephanie even niet keek, ook wel eens met onze handen durfden verven?


... we egeltjes stekels gaven met wasknijpers?



Wist je dat ...

...we experimenteerden in onze zandbak met herfstmaterialen: vullen, legen, sorteren, ...?




... we via een poppenspel leerden dat dit vreemde toestel hieronder geen wip maar een weegschaal is en we ook leerden hoe deze werkt? 
... we dit toch vooral zelf eens wilden uittesten?



Wist je dat ...

... we keken naar een poppenspel hoe de 'brave bosmannetjes' de spin hielpen om een web te weven?


... we wel eens zelf wilden proberen om een web te weven? 



... we de juf ook wel eens wilden vangen in ons web?




... we zelf een 'braaf bosmannetje' hebben gemaakt? 




... ze allemaal tussen de lichtjes in onze kring mochten komen dansen?
... dat onze kring nu heel gezellig is? 



Wist je dat ...

... we de juf er op attent maakten dat je ook lekkere herfsttaartjes kan maken met plasticine?


... we al gedetailleerd kunnen kijken en de blaadjes op de juiste plaats kunnen leggen? 



... we al heel flink herfstblaadjes kunnen knippen en daarna ze ook kunnen kleven met wat lijm? 





Wist je dat ...

... het niet altijd volgens het thema 'De herfst' moet zijn? 

... we weer met de bus naar 'Plopsaland' zijn gereden?


... we een hoge toren kunnen bouwen met deze buizen?


... dat we ook auto's door deze buis kunnen laten rijden? 




THEMA: GEVOELENS
De laatste week voor de herfstvakantie hebben we geleerd over 'gevoelens'. We trokken gekke gezichten in de spiegel, luisterde naar het verhaal 'Het kleurenmonster', en deden nog zoveel meer. 

Wist je dat ... 

... we het gezicht van Jules nadeden in de spiegel?


... we de gekke doos van de juf onderzochten in onze zandbak?
... deze doos gekke tunneltjes had?
... het leek alsof de knikkers verdwenen als je ze in de tunnels stak?
... ze gewoon aan de andere kant van de doos er terug uit rolden?
... we hier toch even over gedaan hebben om dat te achterhalen?



Wist je dat ...

... we onze eigen 'kleurenmonster hebben gemaakt? 
... we hiervoor zelf onze kleur (gevoel) mochten kiezen?


... we 'worstjes' rolden van plasticine om zo een gelukkig of een droevig gezicht te maken?


De mama van Kobe kwam op bezoek met baby Liene.
Wat heeft ze flink aan flesje gedronken!
Ze uitte ook haar gevoelens, een vrolijke baby die veel lacht.












THEMA: BORSTELS

Deze week werkten we één week rond het thema 'borstels'. We hebben verschillende dingen uitgeprobeerd met verschillende soorten borstels. 
De juf had het zelfs zo druk dat ze maar een paar foto's heeft kunnen nemen :-)

Wist je dat ...

...we samen met de juf deze gekleurde tegels maakten op de vloer? 
... we de vuiltjes op de juiste tegel moesten vegen?




THEMA: AAN TAFEL

De voorbije 2 weken was het thema in onze klas 'aan tafel'. We hebben op vrijdag pannenkoeken gebakken in de klas. Maar we deden nog zoveel meer! Kijken jullie even mee?

Wist je dat ...

... we creatief hebben geknutseld? We maakten een boterham voor Jules!










Wist je dat ...

... Juf Nathalie deze week jarig was? We zongen een liedje voor haar in de klas en schilderden een mooi taartje!



... we deze week voor de kippen mochten zorgen? 




... we misschien wel pannenkoeken kunnen maken van de lekkere eitjes van de kippen? 


... we samen met Jules leren hoe we de tafel kunnen dekken? 


... we een placemat knutselen zodat we dit niet vergeten? 



Wist je dat ...

... Karsten met zijn mama lekkere 'Cars'-koekjes had gebakken thuis? 
... ze er veel te veel hadden gebakken?
... hij er een paar meegebracht heeft naar school om uit te delen? 
... wij ze heel lekker vonden?


Wist je dat ...

... we lekkere soep kookten in onze zandbak?
... we hiervoor gebruikt maakten van een klopper, schuimspaan en verschillende soorten lepels?


Wist je dat ...

... we ook een mooie tafeldoek maakten voor ons pannenkoekenfestijn van vrijdag?


... we met een tafeldoek ook een fijn kamp kunnen bouwen onder tafel?




Wist je dat ...

... we eerst inkopen moeten gaan doen om pannenkoeken te kunnen bakken? (voor foto's van de uitstap zie ook de blog van 1 KC)
... we hiervoor eerst een boodschappenlijstje nodig hebben?
... we dankzij Jules en zijn kookboek hebben geleerd wat we juist nodig hebben om pannenkoeken te maken?


Wist je dat ...

... we zelf ons deeg hebben gemaakt in de klas?
... iedereen mocht meehelpen met bakken?
... dat er hiervoor wel onze beurt moesten afwachten?




... we gemakkelijk onze tafel konden dekken dankzij onze placematjes?




... de pannenkoeken OVER-heerlijk waren? 
... we hierdoor waarschijnlijk niet zo flink van onze boterhammen hebben gegeten?
... we een mooie tafeldoek hadden om op onze feesttafel te leggen?




THEMA: VERKEER

Deze week is het verkeersweek op school! We mochten maandag allemaal met onze fiets naar school komen en op de speelplaats met onze eigen fiets oefenen op een verkeersparcours.  
Maar we deden nog zoveel meer, kijken jullie even mee?

Wist je dat ...

... we fietsten op de speelplaats met onze eigen fiets?
... we oefenen op onze behendigheid: kunnen stoppen, over de brug rijden,...
... we ons aan eenvoudige verkeersregels kunnen houden?














Wist je dat ...

... we de auto van de juf hebben verkend? 



... we de wielen nakeken?


... we uittestten met hoeveel we in de koffer pasten?





... we nakeken waar de brandstof in de auto moet? 


... we ook deden alsof we zelf met de auto reden? 





... we weten hoe we veilig in de auto moeten zitten?



... we ook weten hoe we een beetje gek in de auto kunnen zitten?


Wist je dat ...

... we schrijfdans deden op het liedje 'de auto van papa'?
... we hier de wielen van de auto tekenden?






... we ook experimenteerden wat je allemaal met een fietswiel kan doen?







Wist je dat ...

... we 's morgens telkens aanduidden hoe we naar school waren gekomen? We konden dan zien waar de 'meeste' en 'minste' wasknijpers of stickers stonden. 


Wist je dat ...

... we ook al heel goed papiersnippers kunnen knippen? 
... we dit heel leuk vinden?
... we rode en groene hebben gemaakt?




... we met deze papiersnippers ons eigen stopbordje hebben gemaakt? 


Wist je dat ...

... we eerst sporen van voertuigen in de zandbak maakten? 


... we dit daarna ook eens mochten proberen met verf?





Wist je dat ..

... we ook experimenteerden met fluostiften?





THEMA: TERUG NAAR SCHOOL

De eerste twee weken van het schooljaar leren we onze nieuwe juffen kennen en verkennen we de nieuwe klas. Hieronder een paar foto's van wat wij allemaal hebben ontdekt!

Wist je dat ...

... we hebben geëxperimenteerd met verschillende brooddozen, koekendozen en drinkbussen in onze zandbak? 


... we ze soms enkel probeerden open en toe te doen?

 

... we ze soms vulden om ze daarna leeg te gieten of over te gieten in een andere doos of drinkbus?







... we er soms ook een rollenspel mee speelden? Ja hoor, wij weten al goed waarvoor deze brooddozen en drinkbussen dienen!




Wist je dat ...

Jules 's morgens een mooie tekening van zichzelf had gemaakt in de kring? 

... wij dat ook wel eens wilden proberen: we maken werk van ons zelfportret! 
... we dit trouwens elk jaar bij het begin van het schooljaar doen?
... deze portretten dan bewaard worden in een speciale map waarin alle zelfportretten van alle schooljaren in verzameld worden?





Zie je de gelijkenis als we met ons zelfportret op de foto staan? 













Wist je dat ....

... we onze eigen Jules mochten inkleuren met verfstiften?



Wist je dat ...

... dit onze poppenhoek is en we samen 'komen eten' spelen?




... dat we in deze hoek ook zorgen voor onze poppen van de klas?



... dat dit onze bouwhoek is? 




... dat dit onze puzzelhoek is?