K1B


Welkom in de klas van juf Nancy en Jules.
Komen jullie samen met mij ontdekken wat we hier allemaal doen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NIEUWTJES

 -------------------------------------------------------------------------------------
THEMA VADERDAG
Op 2 juni was het dan eindelijk zover: we mochten terug naar school! Het voelde voor vele van ons aan als een eerste schooldag in september. Gelukkig mochten we gewoon terug naar onze vertrouwde klas! We zochten en vonden de eerste dagen opnieuw onze weg in onze klas en leerden de nieuwe regels van 'Corona' kennen. Daarna hadden we het samen met onze juffen over onze papa's: we dansten in zijn pull rond, experimenteerde met zijn scheerschuim, knutselde een mooie kaart voor hem, ... en nog zoveel meer. Kijk maar eens mee!

Wist je dat ...
... we opnieuw op ontdekkingstocht gingen in onze klas? 





Wist je dat ...
... er nieuwe regels zijn in de klas en school omwille van Corona? 
... we telkens wanneer we van de speelplaats komen onze handen moeten wassen aan de stoel voor de we de klas binnenkomen?


... één van die nieuwe regels ook is dat we gezellig in de klas mogen eten?



Wist je dat ...

... we de verjaardag van Olivia konden vieren in de klas? 


 ... samen zingen toch net iets leuker was dan wanneer iedereen van thuis zingt en het filmpje doorstuurt naar de juffen om er 1 groot filmpje van te maken, zoals we deden tijdens Corona?


... Olivia al goed kan blazen?


Wist je dat ...

... we het versje voor vaderdag helemaal alleen heb uitgeprikt? 



 ... dit een hele klus was? 
.

 ... het zoveel werk was dat sommigen van ons kozen om het op twee dagen te doen? 


 ... iedereen wel een uitgeprikt hartje had op het einde?




 ... we elkaar ook kunnen helpen en de juffen daar zo blij van worden?



Wist je dat ...
... we op dit hartje allemaal 'dikke duimen' voor onze papa/opa hebben gestempeld met onze duim?



... we hierdoor een mooi randje kregen aan ons hartje?




Wist je dat ...

... de juf ook speciale boeken bij had die we zelf (zonder hulp van de juf) konden lezen? 
... dat dit 'zoekboeken' zijn? 


... we die heel leuk vinden?


Wist je dat ... 
... we ons verkleed hebben als papa's?
... dit een papa is die klaar is om te gaan sporten ('koersen')?


... dit een papa is die klaar is voor een feest?


... we ook zelf de kleren kunnen aan- en uitdoen? 


 Wist je dat ...
... we een spel hebben gedaan met de pulls van onze papa's?
... we ONDER, OP, ... deze pull kunnen gaan zitten?



 ... we deze pull ook (bijna) allemaal alleen kunnen aandoen?




... we kunnen dansen zoals de pull aan de draad? 


Wist je dat ...

... we hebben geëxperimenteerd met scheerschuim?




... dat gek voelde aan onze handen?





... dat wel heerlijk rook?



... we vandaag ook een leuk snorretje onder onze neus hadden?



... we gelukkig een waterschortje hadden aangetrokken om onze kleren te beschermen?



Wist je dat ...

... we in de kring een eigen spel hadden uitgevonden met de doos vol met pulls van onze papa's?
... we dit spel 'reis-rond-de-wereld' noemde?




Wist je dat ....

... we samen 1 grote papa hebben gemaakt?
... deze papa een 'HEMD' en een 'DAS' aan heeft?



... we stukjes papier hebben geknipt en geplakt om hem in te kleuren?


... het resultaat er best mocht zijn?
... onze papa een BLAUWE broek heeft gekregen, een ROOS hemd en een GROENE das?



Wist je dat ...

... we een gesprekje met de juf hebben gehad over onze papa's?
... de juf hierdoor de 'vaderkrant' kon invullen?


... we zelf ook aanduidden wat onze papa vooral doet thuis?
... de juffen hier heel wat zijn te weten gekomen?


Wist je dat ...

... we het in de klas ook hebben gehad over het gereedschap waar sommigen papa's wel eens met werken?
... we het allemaal ook eens voorzichtig mochten vastnemen?



Wist je dat ...
... we zelf een 'gereedschapskoffer' hebben geknutseld?
... we hiervoor eerst het gereedschap moesten uitknippen op de lijnen?




... we daarna het gereedschap in onze koffer mochten lijmen?





... we tot slot nog een gereedschapskoffer hebben ingekleurd als versiering voor onze eigen koffer? 



... we al heel goed binnen de lijntje kunnen kleuren?




 Wist je dat ...
... we met een houten hamer mochten oefenen in de klas?


... we met nageltjes en een houten hamer leuke figuurtjes konden maken? 


... je hiervoor wel goed moest kunnen mikken?




Wist je dat ... 

... we zo flink gewerkt hadden in de klas, dat we mochten gaan spelen in de speeltuin?













CORONA: 13 MAART - 1 JUNI
Wat een geluk dat we elkaar hebben gevonden op onze Whatsapp-groep. Fijn dat jullie allemaal meededen met gekke foto's en leuke filmpjes door te sturen! Zo bleven we elkaar toch nog een beetje zien tijdens deze veel te lange periode thuis!


THEMA 'GEKKE WEEK': 9 - 13 MAART
Na een weekje vakantie en een weekje een andere juf was het deze week een 'gekke week' in onze klas. Alles was net een beetje anders, zo moesten we zelf eens nadenken wat en hoe we gingen spelen. Kijken jullie mee? 

Wist je dat ...
... we deze week startten met een jarige? 


... dat Amélie al goed haar 4 kaarsjes kan uitblazen?


... Amélie nu ook een feesthoedje heeft gekregen op onze verjaardagskalender? 
... dat de volgende jarige Jette is? 


... dat we ook een mooi liedje hebben gezongen voor haar? 


Wist je dat ...

...we in een paar hoeken zelf mochten kiezen met welke speelgoed we wilden spelen? 
... we hiervoor ons boomstamschijfje bij het speelgoed moesten leggen waar we het liefst mee wilden spelen?


... waar de meeste boomstamschijfjes lagen, gewonnen had?
... hier duidelijk het 'huisje' gewonnen heeft van 'puzzelen'?


... we hier moesten kiezen tussen 'smartmax' en 'duplo'?


... hier smartmax heeft gewonnen? 


Wist je dat ...

... het 'eten' in de poppenhoek was verdwenen?
... de juf een aantal kommetjes met kleine prulletjes in de plaats had gezet? 


... we al direct ideeën hadden hoe we hier mee konden spelen? 



... deze kleine dingen zowel spaghetti als soep konden zijn? 


Wist je dat ... 
... in onze bouwhoek de treinen en auto's even aan de kant werden gezet?


... er kartonnen buizen en glimmende plaatjes stonden om mee te spelen? 


... we hiermee torens begonnen te bouwen?


... we weer de truc van de stoel gebruikte om een hele hoge toren te bouwen? (zie ook thema 'kerst' en  thema 'dozen en touwen')


Wist je dat ... 
... er in onze zandbak schaartjes lagen en allerlei materiaal om in stukken te knippen?


... we al goed rietjes kunnen knippen? 


... deze wegspringen als we erin knippen? 


... we deze stukjes ook kunnen rijgen aan een touw?




... de volgende dag papiertjes in de zandbak lagen met strepen op?


... we al goed op die strepen konden knippen? 



... we het ook leuk vonden om de smalle strookjes papier in nog kleinere stukjes te knippen? 




Wist je dat ...
... we een tekening over onze gezin hebben gemaakt? 


... we de klein stukjes papier hier gebruiken om een mooie kader rond onze tekening te maken?


... we dit soms al eens doen volgens een patroon? 



Wist je dat ...
... onze juf een doos gevuld met kleine stukjes had meegebracht? 


... dat we hiermee potjes kunnen vullen en legen?


... dat we op een onderlegger de stukjes mooi kunnen ordenen en hierbij patronen proberen te vormen?


Wist je dat ...
... we ook hebben gepuzzeld in de klas? 


... iedereen om de beurten wel eens kwam meedoen? 


... we dit al goed kunnen? 


Wist je dat ... 
onze juffen een nieuwe boekenhoek hebben gemaakt in onze klas? 


Wist je dat ...
... we ook al goed konden aangeven of we een activiteit in de klas leuk vonden of niet?
... we dit aan de juf konden duidelijk maken door ons boomstammetje bij het juiste gezicht te leggen? 


Wist je dat ...
... we een bouwplannetje van Duplo kunnen volgen? 




... we ook graag zelf iets bouwen zonder plannetje, zoals bijvoorbeeld een 'groot huis'?




Wist je dat ... 

... we VOOR, ACHTER, TUSSEN, EERSTE, LAATSTE, ... oefenden met de kindjes van de klas?



... we hier probeerden om een patroon te maken met de kindjes van de klas? 
... als jullie (ouders) het niet weten, jullie het maar eens aan je kleuter moeten vragen? 


Wist je dat ... 
... het echt een gekke week was omdat we de laatste dag in de klas onze boterhammen mochten opeten? 
... de juf vertelde dat dit kwam door een besmettelijke ziekte Corona?


Wist je dat ...
... we een hele week flink hebben gewerkt in de klas en daarom vrijdagnamiddag mochten gaan spelen in de speeltuin? 




THEMA 'DE TUIN': 2 - 6 MAART
Deze week was de juf Stephanie (stagiaire) onze juf. We hadden het in de klas over 'de tuin'. Uiteraard gingen we een paar keer piepen in onze tuin, maar we maakten ook leuke knutselwerkjes en konden volop experimenteren met nieuwe materialen. Kijk maar mee! 

Wist je dat ...

... we op onze eerste dag naar de tuin op verkenning trokken? 




... we ontdekten dat we al goed in bomen konden klimmen?


... we nu weten dat we niet hoger dan de gele streepjes in de bomen mogen klimmen?


... we bloemetjes vonden in de tuin? 



... we ook ontdekten dat het leuk is om met takken te spelen? 


Wist je dat ...

... deze week onze zandbak gevuld was met teelaarde? 



... we af en toe de gemorste aarde terug in de zandbak moesten doen? 


Wist je dat ...

... we zelf een bloemetje mochten knutselen van een WC-rolletje?



Wist je dat ...

... deze week onze bouwhoek een bloemenwinkel was geworden? 

     

... dat onze bloemenwinkel ook een kassa had? 





... dat onze bloemenwinkel ook een winkelkarretje had zoals in de echte winkels?



Wist je dat ...

... plantjes zonlicht nodig hebben om te groeien? 
... we zelf onze zon mochten knutselen?



Wist je dat ...

... we in de klas ook mochten schilderen met spulletjes die we vonden in de tuin?



Wist je dat ...

... juf Stephanie ook een gezelschapsspelletje bij had? 


... dat we bij dit gezelschapsspel om de beurten mochten gooien met een dobbelsteen? 


Wist je dat ...

... we op onze laatste dag nog eens naar de tuin trokken om diertjes te zoeken?
... het flink had geregend en er daardoor veel modder was? 


... modder fijn is om door te lopen? 


... het niet erg was dat we door de modder liepen omdat we onze laarzen aanhadden?


... we al snel een dier hadden gevonden in de tuin? 
... het dier niet zo groot was? 


... wij dit al durfden vast te nemen met onze handen? 


... het een regenworm was en we alle regenwormen in onze potje hebben gelegd?


Wist je dat ...

... je makkelijker een regenworm vind als je even met een spade in de grond steekt? 



... juf Stephanie dit even voordeed? 


... wij dit vooral ook zelf eens wilden proberen?


Wist je dat ...

... we de regenwormen even naar de klas hebben genomen om ze van dichtbij te bekijken?
... we hiervoor een 'vergrootglas' kregen van de juf?



Wist je dat ...

... we daarna ook goed zelf een regenworm konden nadoen in de klas? 





THEMA CARNAVAL: 17 - 21 FEBRUARI
De laatste week hadden we het in de klas over carnaval. We hebben ons verkleed en muziek gemaakt met ons eigen muziekinstrument, we speelden en knutselde met confetti en nog zo veel meer! Kijk maar eens mee hieronder.

Wist je dat ... 

... er confetti in onze zandbak zat deze week? 


... dit heel anders aanvoelde dan zaagsel? 


Wist je dat ...

... we ook kunnen knutselen met confetti? 


... we met confetti ons feesthoedje hebben versierd?


... we hiervoor eerst lijm moest smeren op onze feesthoed zodat de confetti bleef kleven?


... we zelf onze kleur van hoed mochten kiezen? 


Wist je dat ...

... we ook zelf confetti konden knippen? 


... dit eigenlijk kleine stukjes papier zijn? 


Wist je dat ... 

... we ook serpentines mochten uitblazen? 
... en we er daarna ook mee mochten spelen?


Wist je dat ...

... we een spelletje speelden 'raad het instrument'


... dit heel goed ging?



... één kindje achter een scherm geluid moest maken? 


... de andere kindjes het juiste plaatje moest tonen?



Wist je dat ... 

... de juf ook verkleedkleren had meegebracht? 


... we deze graag aandeden?


 ... juf ons aanspoorde om verkleedkleren alleen aan te doen? 


... dit soms wel eventjes duurden? 


... als we het echt wilden, we het wel konden!


... we ons daarna konden bewonderen in de spiegel? 


Wist je dat ... 

... we ook al de juiste feesthoedjes bij de juiste Jules konden leggen? 


... dit met twee soms makkelijker was dan alleen?


Wist je dat ... 

... we op de laatste dag voor de vakantie verkleed naar het school mochten komen? 
... we naar de kapel trokken?
... we hiervoor een grote trap moesten beklimmen? 


... we in de kapel op carnavalsmuziek mochten dansen? 




... we dit deden samen met de kleuters van de andere eerste kleuterklas?









... onze juf bijna allemaal wazige foto's heeft getrokken omdat we zo snel dansten? 




... we op het einde naar een carnavalfilmpje hebben gekeken om tot rust te komen? 













... we daarna ook terug de hoge trap naar beneden moesten 





Wist je dat ... 

... we op onze laatste dag ook een carnavalsstoet hebben gehouden? 
... we veel muziek maakten met onze zelfgemaakte muziekinstrument?


... we hiervoor door de gangen van onze school trokken? 




... we ook dwars door de 3de kleuterklas trokken?



... we ook dwars door andere klassen trokken? 


... we dan terug in de gang uitkwamen? 




Wist je dat ... 

... we 's middags pannenkoeken mochten eten? 




Wist je dat ...

... we 's middags ook met onze verkleedkleren hebben buiten gespeeld? 
... het onze beurt was om met de fietsjes te rijden?





THEMA DOZEN EN TOUWTJES: 3 - 14 FEBRUARI
De voorbije twee weken hadden we het in de klas over 'dozen en touwtjes'. Wat kunnen we hier zoal met doen? Dat mochten we zelf uitvissen! Benieuwd naar het resultaat? Kijk maar eens mee hieronder. 

Wist je dat ... 

... er maandag grote dozen stonden in de klas? 
... we zelf mochten onderzoeken wat we hier mee konden doen? 



... we de dozen UIT elkaar konden halen? 




... we IN de dozen konden gaan zitten?





... we er met onze hele lichaam INpasten?



... de dozen zo groot waren dat we er IN konden gaan liggen? 



... we de dozen ook OP ons hoofd konden zetten?


... we ook UIT de dozen konden kruipen? 


... we een gezellig kamp hebben gebouwd met de dozen? 
... we daarvoor weer IN de dozen zijn gekropen?
... we hiervoor DOOR een opening in de doos zijn gekropen?


... we dit kamp ook heel gezellig hebben gemaakt met een paar kussentjes erbij? 


Wist je dat ...

... de juf ook kleine doosjes bij had? 
...ze er juist voor elk kindje van de klas ééntje bijhad?



... dat we deze mooi mochten versieren en dat dit dan onze 'schatten'doos werd?




... we hiervoor eerst papier in stukjes mochten scheuren? 



 ... we daarna de stukjes samen met onze foto op ons doosje mochten kleven?


... de juf daarna alle doosjes in onze kring omhoog heeft gehangen?
... dat we er onze schatten die we op de speelplaats hadden gevonden in konden opbergen? 
... dit handig was?
... onze schatten zo niet meer verloren gingen? 



Wist je dat ...

... we in de kring een raad-spelletje hebben gespeeld 'wie zit er onder de doos'?


... we dit een paar dagen hebben gespeeld omdat we dit zo leuk vonden?


Wist je dat ...
... er in de bouwhoek veel dozen stonden? 
... Adam was gestart met een muur te bouwen?


... al gauw andere kleuters kwamen helpen? 



... sommige kleuters liever een toren bouwden?


... dit andere kleuters stimuleerden om een nog hogere toren te bouwen?


... deze toren hoger en hoger werd? 



... de kleuters uiteindelijk een stoel nodig hadden om de laatste dozen erop te zetten? 


... deze toren tot aan het plafond reikte (met een beetje hulp van de juf)?


... het leukste aan een toren bouwen, hem omstoten is? 
... de juf hiervan een leuk filmpje heeft gemaakt?





... dit filmpje de kleuters inspireerden om een nieuwe toren te bouwen?
... waarvan de juf natuurlijk ook weer een filmpje maakte? 







Wist je dat ...
... onze zandbak gevuld was met zaagsel?


... dit anders aanvoelden dan zand? 


... er ook doosjes in de zandbak lagen die we konden vullen en legen? 


Wist je dat ...

... we ook een dag met touwtjes hebben gespeeld? 
... je met een touwtje een spinnenweb kan maken? 


... een touwtje een vislijn kan worden? 



... een touwtje ook handig is om je schoen vast te maken? 


... dit dan een 'veter' noemt?


... een schoen met een veter erin beter aan je voet blijft dan een schoen zonder een veter erin? 


... je ook kan weven met touwtjes? 
... we dit in de klas hebben geoefend met een wasmand? 


... je telkens VOOR en ACHTER moest gaan met je lint tussen de touwtjes?


... we na het oefenen in de klas, de schoolpoort hebben versierd met linten?


... dat we dit samen deden met de andere eerste kleuterklas?


... je ook weer telkens afwisselend VOOR en ACHTER moest gaan met je lint tussen de spijlen van de poort? 



... het resultaat best mooi was als je het van een afstand bekeek?


Wist je dat ...

... we iets kunnen vastmaken met een touw zodat we het niet kwijtraken?
... onze juf een touw tegen het plafond in de kring heeft omhoog gehangen? 
... aan dit touw andere kleine touwtjes hingen? 


... iedereen van de klas iets had meegebracht dat hun aan iemand heel speciaal deed denken? 


... we dit mochten vertellen aan de kinderen van de klas en we het daarna  aan het touw hingen in de kring? 
... we dit ons 'vriendentouw' noemen?


Wist je dat ...
... we allemaal een schoendoos meebrachten naar school?
... we hiermee een schoendozen-spel hebben gespeeld in de kring?


... je eerst met een dobbelsteen moest gooien?


... je naar het prentje bovenaan moest kijken? 


... je dan Jules moest nadoen? 
... we hier Jules nadoen die NAAST zijn doos zit?


... we hier Jules nadoen die met zijn hoofd IN zijn doos zit? 


Wist je dat ...
je ook een mooie toren kan bouwen met schoendozen? 


... deze toren lekker hoog werd? 


... we weer de truc met de stoel deden om de toren nog hoger te maken? 



Wist je dat ... 
... we ook rietjes kunnen sorteren in een schoendoos?



... we een knikker een doolhof kunnen laten volgen in een schoendoosdeksel?


Wist je dat ... 
... we een kijkdoos hebben gemaakt van onze schoendoos?


... we daarom eerst onze schoendoos langs de binnenkant hebben geverfd?



... we dit deden met handige stempels waardoor onze handen bijna volledig proper bleven?


... we de kleur zelf mochten kiezen?



... we in het deksel ook nog een gaatje moesten maken? 



... we dit deden met een priknaald? 


... we allemaal gaatjes moesten maken op de lijn, dicht tegen elkaar?



... we daarna hard moesten duwen en we uiteindelijk een gaatje hadden?



Wist je dat ...
... Fay-Lina haar arm had gebroken? 
... haar gips eindelijk uit mocht?
... we eerst nog een mooie tekening mochten maken hierop?


Wist je dat ...

... je ook een muziekinstrument kan maken van een doosje? 
... je eerst het doosje moet vol kleven met krantenpapier en behangerslijm?





... je het doosje daarna moet laten drogen?
... je het daarna kan beschilderen? 



... we dit weer deden met die handige stempels?



... we deze muziekinstrumenten nog goed gaan kunnen gebruiken tijdens ons volgende thema?



THEMA WINTER: 20 - 31 JANUARI
We hadden het deze twee weken over 'winter' in de klas. We hadden het over lekkere warme kleren die je dan aandoet, over de kale bomen en de vogels die moeilijk eten vinden en nog zoveel meer. 
Kijk maar eens mee ....

Wist je dat ...
... we een kringgesprek hebben gehouden over een winter- en zomerprent? 
... dat we kleren hebben gesorteerd volgens de prenten?




... we deze kleren ook eerst eens mochten passen én benoemen?


... we hebben uitgetest om met 'zomerkleren' buiten te lopen?
... we hiervoor onze broekspijpen en mouwen hebben opgestroopt?






... we merkten dat het beter was wanneer we onze lekkere warme kleren hadden aangedaan?
... we nu dus beter begrijpen waarom we een jas en muts moeten aandoen in de winter?





... sommige kleuters andere hielpen om de jas toe te doen?
... onze juf hier heel fier van wordt?


Wist je dat ...
... we in de klas zelf een 'lekker warme' pull hebben geknutseld door stukjes wol te knippen en te kleven?




Wist je dat ...
... we ons graag verkleden met de winter- en zomerkleren?


... we al goed de kleren zelf aan en uit kunnen doen?


... Jules ook een sjaal moet aandoen? 



... we deze winterkleren ook kunnen sorteren aan de waslijn per soort (mutsen bij de mutsen, sjaals bij de sjaals, ...)?





Wist je dat ...
... we een winterwandeling hebben gemaakt samen met de andere eerste kleuterklas?





... we hiervoor gewandeld hebben aan een 'stap'touw?


... we hebben gepicknickt op een deken in het bos?





... we veel takken hebben gevonden in het bos?


... we allemaal heel flink hebben gewandeld? 
... we na de wandeling gezellig warme soep hebben gedronken in de klas? 




Wist je dat ....
... we de takken de volgende dag in de klas hebben geschilderd?






... we met ons allemaal tezamen een winterboom hebben geknutseld?



... deze lijkt op de bomen die we op onze winterwandeling hebben gezien? 


... we hiervoor eerst moesten knippen op de lijnen?




... we daarna een beetje lijm moesten smeren?


... we daarna konden kleven?


Wist je dat ...
... we ook vogels hebben geknutseld voor in onze boom te kleven? 


... we hiervoor papiertjes moesten scheuren? 



... we ze daarna moesten kleven? 



... we dit al goed kunnen? 





... we de vogels daarna in de boom hebben gehangen? 


 ... het resultaat er zeker mag zijn? 


Wist je dat ...
... de bomen in de winter kaal zijn omdat de blaadjes van de takken zijn gevallen? 
... deze allemaal op de grond liggen? 
... we buiten blaadjes zijn gaan zoeken? 
... we deze inderdaad op de grond vonden? 




... we deze op de juiste plaats bij onze winterboom hebben gekleefd?




Wist je dat ...
... vogels tijdens de winter niet zo gemakkelijk eten vinden? 
... we daarom voor de vogels een vetbol hebben gemaakt? 



... we hiervoor eerst onze dennenappel moesten insmeren met pindakaas?





... dit aan onze vingers bleef kleven? 


... we daarna onze dennenappel in vogelzaadjes moesten rollen? 




... de zaadjes in de pindakaas bleven kleven? 


... we de vetbollen in onze 'boom' hebben gehangen?



Wist je dat ... 
... we bakjes met water hebben gevuld en in de diepvriezer hebben geplaatst? 
... dat dit de volgende dag ijs was geworden? 



.... we allemaal eens gevoeld hebben aan het ijs? 
... het heel koud aanvoelde?
... ijs kan smelten en het dan gewoon weer water wordt? 



Wist je dat ...
... we schrijfdans hebben gedaan met scheerschuim?


... we hiervoor met beide handen rondjes moesten maken in het scheerschuim?


... dit gek aanvoelde?


... het resultaat op winterwolken leek? 



Wist je dat ...
... het in de winter ook langer donker is? 
... we het donker hebben gemaakt in onze snoezelhoek? 


... we niet bang moesten zijn want dat we met pillampen mochten experimenteren?


... we nog met andere lichten hebben geëxperimenteerd? 


... de juf dit een 'lichtbak' noemt?


... je tekeningen kan maken door met je vinger door het zand te gaan? 


... je ook met doorzichtig materiaal kan spelen op een lichtbak? 



... 'doorzichtig' betekent dat je er kan doorheen kijken?


Wist je dat ... 
... de juf ook nog een ander 'licht' bij had? 


... het een groot licht liet schijnen op de muur? 


... we hiermee mochten spelen in de kring? 



... juf hiervan ook een leuk filmpje heeft gemaakt? 




THEMA JULES IS JARIG: 6 - 17 JANUARI
De eerste twee weken na de kerstvakantie leefden we toe naar het verjaardagsfeest van onze klaspop Jules: hij werd eindelijk 3 jaar, net zoals wij! Maar na de kerstvakantie verwelkomden we ook 4 nieuwe kindjes in onze klas en vierden we ook driekoningen! Wat was het weer gezellig druk in onze klas. Kijk maar eens mee!

Wist je dat ...
... we leerden over wenskaarten?
... we nu weten dat deze kaarten dienen om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen?
... we elkaar in de klas ook een gelukkig nieuw jaar hebben gewenst?
... we de wenskaarten hebben opgehangen in onze kring?



... we met deze wenskaarten ook konden puzzelen?


Wist je dat ...
... we nieuwe kindjes hebben verwelkomt in onze klas? 



Wist je dat ... 
... onze bus nog maar eens naar Plopsaland reed? 


Wist je dat ... 
... we de eerste dag na de vakantie driekoningen zijn gaan zingen in de andere klassen? 
... we hiervoor een mooie kroon hadden gemaakt? 
... we ons hiervoor ook leuk hebben verkleed? 


... het een heuse tocht was door de school? 


... we een grote trap naar omhoog zijn geklommen?


... we daarna ook terug naar beneden moesten? 


... onze tocht ons leidden naar verschillende klassen? 



.... maar nog belangrijker, dat we in elke klas lekkere snoepjes of koekjes kregen!


Wist je dat ... 
... er ook andere kindjes mooie liedjes kwamen zingen in onze klas? 
... we hun lekkere letterkoekjes hebben gegeven? 



Wist je dat ...
... we ons hebben voorbereid op het verjaardagsfeest van Jules door de experimenteren met ballonnen? 
... je ook kan schilderen met ballonnen? 





... we ook onze eigen ballonnen kunnen opblazen met leuke toestelletjes van de juffen? 





... ballonnen ook reuze-fijn zijn om gewoon mee te spelen in de kring? 




Wist je dat ... 
... bij een verjaardagsfeest ook een taart hoort? 
... we dan maar zelf hebben geprobeerd om een lekker taartje te maken met een echte deegroller en uitsteekvormpjes?



... we deze taart ook een mooi kleurtje hebben gegeven?



... we ook taartjes hebben gemaakt in onze zandbak? 
... het makkelijker is om zandtaartjes te maken met 'nat' zand dan met 'droog' zand? 




Wist je dat ... 
... er op de taart van Jules ook 3 kaarsje moeten staan? 
... wij al flink op een lijn kunnen knippen? 
... we (soms) al goed weten hoeveel '3' is?



 



Wist je dat ... 
... we ook goed moeten kunnen blazen om de kaarsjes op de taart te kunnen uitblazen? 
... we eerst testten in de klas hoe vlot het blazen al ging? 


... we nog een beetje hebben geoefend buiten met bellen te blazen?




... we ook verf kunnen blazen? 



... we ook een balletje door een parcours kunnen blazen? 



Wist je dat ... 
... bij een verjaardagsfeest ook een feesthoed hoort? 
... we er zelf een mochten maken en helemaal zelf mochten beslissen met welk materiaal we dit zouden doen? 




... het resultaat er best mocht zijn? 
... er een aantal oranje feesthoeden waren? 


... er een aantal blauwe feesthoeden waren? 


... er een aantal groene feesthoeden waren?


... er een aantal paarse feesthoeden waren?


Wist je dat ... 
... we ook weer een mooie tafeldoek hebben geknutseld voor het verjaardagsfeest van Jules?



Wist je dat ... 
... het dan eindelijk zover was? 
... we eerst wel nog fruit moesten snijden voor de chocolade-fondue voor het verjaardagsfeest van Jules.



... dat makkelijk ging met de appel-snij-schil-machine van juf Nancy?


... we daarna ook nog de tafel moesten dekken voor het feestje van Jules? 




... we een mooi liedje hebben gezongen voor Jules?


... het dan tijd was om te smullen? 






... en te drinken?



Wist je dat ...
... er bij een verjaardagsfeestje ook opkuisen hoort?


... en afwassen? 
... wij dit al goed kunnen? 





THEMA KERST
De laatste 2 weken voor kerst maken we het extra gezellig in onze klas: we zetten onze kerstboom en tellen met onze adventskrans af naar kerstmis. We oefenen voor onze nieuwjaarsbrief en maken hem helemaal zelf!

Wist je dat ... 
... iedereen van onze klas heeft meegeholpen om de kerstboom in onze kring op te zetten? 




... dat we zelf op het idee kwamen om er een stoel bij te halen om onze kerstboom nog 'groter' te maken? 



... deze stoel ook handig was om de kerstversiering 'hoog' in de kerstboom te kunnen hangen? 




Wist je dat ...

... we ook op papier onze kerstboom hebben versierd? 
... dat we dit met onze vingers mochten doen? 
... maar dat we goed moesten oppassen? Maar één kerstbal voor één stip!



Wist je dat ...
... we leerden wat een adventskrans is? 
... dat we elke dag onze kaarsjes mochten aandoen? 



... we deze ook met papier konden maken? 
... we al flink op de lijn kunnen knippen? 
... er voor elk kaarsje één plaatsje was op onze adventskrans?







... het resultaat er best mag zijn?


Wist je dat ...

... we ook een kerstboom hadden in de klas die we telkens opnieuw en opnieuw mochten versieren?



... we ook zelf slingers maakten van speelgoed om in onze boom te hangen? 


... we hier ook weer de truc met de stoel gebruikte? 


Wist je dat ...

... we gezellig aan onze tafel in de kring met de gezelschapsspelletjes van Sinterklaas hebben gespeeld?


... we al flink spelregels kunnen volgen?
... zelfs als de juf even niet erbij is? 


Wist je dat ... 
... we een leuke manier hebben gevonden om een kerstbal in te kleuren? 



... we hiervoor eigenlijk juist helemaal niet zoveel moesten doen? 


... het soms wel moeilijk was om onze verfborstel 'stil' te houden?



Wist je dat ...
... we nog andere zaken hebben gevonden die ronddraaide in de klas? 



... we onze nieuwjaarsbrief met een slacentrifuge hebben gemaakt? 
... dit ook iets is dat we kunnen laten ronddraaien?


Wist je dat ...
... je voor een mooie nieuwjaarsbrief, je eerst een beetje groene en gele verf in de slacentrifuge moet doen? 

... je daarna het deksel er stevig moet opzetten? 


... je daarna goed moet draaien? 
... wij dit al heel goed kunnen? 





... het resultaat best mooi is als het deksel eraf gaat? 


... je als laatste nog een paar glitters mag strooien?



Wist je dat ...
... we ook een lekker taartje hebben gemaakt om op te eten tijdens ons kerstfeestje? 
... we eerst een koekje moesten besmeren?


... we daarna een nieuw koekje eventjes in chocomelk moesten leggen? 


... en daarna dit koekje op ons taartje moesten leggen? 
... en dit dan weer moesten besmeren?



... we als laatste 'muizenstrontjes' erover mochten strooien?


Wist je dat ...
... we weer aan de slag gingen om een mooie tafeldoek te maken voor ons kerstfeestje de volgende dag?


Wist je dat ...
... we samen de tafel hebben gedekt voor ons kerstfeestje? 
... we voor elk kindje een stoel nodig hadden?


... we voor elk kindje een beker en bestek nodig hadden? 


... we dan eindelijk konden beginnen smullen van ons zelfgemaakt taartje?


... dit super-lekker was? 





Wist je dat ...
... er na een feestje ook een heuse opkuis is? 
... we dit al flink zelf kunnen want dat dit eigenlijk gewoon sorteren is? 



... stoelen op tafel zetten er ook bijhoort?


... en afwassen ook?




THEMA SINTERKLAAS
Vorige 2 weken hadden we het samen met onze juffen over Sinterklaas en zijn pieten. We leerden over de 'hoed' en de 'stok' van Sinterklaas, over zijn stoomboot met de 'wimpels', we leerden hoe we onze schoen moesten zetten en nog zoveel meer. Kijk maar eens mee!

Wist je dat ...
... we allemaal een tekening hebben gemaakt voor Sinterklaas?
... we deze in een grote enveloppe hebben gestoken met het adres van Sinterklaas?


... we deze zijn gaan posten samen met de klas van juf Debbie?




Wist je dat ...

we hebben geoefend om over de daken te lopen net zoals Sinterklaas met zijn paard en Zwarte Piet?


... we leerden over de stoomboot van Sinterklaas en Zwarte Piet?


... we deze ook nabouwden in de klas? 
... we ze vooral lekker vol sjouwden met kadootjes?


... we meer kadootjes op onze boot krijgen als we deze mooi stapelen?  



Wist je dat ...

... we eindelijk ontdekten wat het nut was van te leren knippen? 





.... we zelf onze wimpels mochten maken in de kring? 
... het soms zelfs lukte om een patroon te maken met de wimpels?



Wist je dat ...

... we zelf onze schoorsteen maakten?




... we deze ook hebben uitgetest zoals echte pieten?


Wist je dat ...

... we leerden over het verschillende snoepgoed van de Sint? 
... we ontdekten dat bepaald snoepgoed 'geluid' maakt in onze mond? 
... we zelf 'speculaasverf' maakten en hiermee speculaasjes hebben geverfd die lekker roken? 








Wist je dat ...

... deze Sint liefst geen mijter droeg? 


Wist je dat ... 

... we zelf pepernotenklei hebben gemaakt? 
... we hiervoor een recept hebben gevolgd?
... we eerst onze ingrediënten moesten afmeten?


... we daarna goed moesten roeren? 
... dit makkelijker leek dan het was? 
... iedereen dit eens mocht uittesten?




... we als laatste stap eens goed mochten kneden met onze handen en vingers?


... we daarna leuke dingen konden maken met het speeldeeg? 
... sommigen worstjes maakten? 



... andere pannenkoeken maakten?


... de kapoenen van juf Griet kwamen spelen/wennen in onze klas? 
... deze na de kerstvakantie naar onze klas komen?



Wist je dat ...

... Jules ons leerde hoe we onze schoen moesten zetten?
... Jules ook een doos vol met verschillende schoenen meebracht naar school?
... we deze allemaal eens gepast hebben?
... iedereen wel een favoriet exemplaar had?



... we memory speelden met deze schoenen


... we mysterieuze verf-voetsporen vonden in de klas? 
... we deze ook zelf mochten maken met regenlaarzen en een beetje verf?





... we van de behangersrol met voetsporen achteraf wimpels hebben gemaakt?
... er verschillende kinderen de juf hebben geholpen hierbij?


Wist je dat ... 

... het op 6 december dan eindelijk zover was? 
... we ons klaarmaakten om naar de Sint te gaan in de kapel?


... het eventjes lopen was?



... het ook een beetje klimmen was? 



... het allemaal de moeite waard was?





THEMA ONS LICHAAM
Vorige week hadden we het met juf Stephanie (stagiaire) over 'ons lichaam'. Wil je weten wat wij allemaal al kunnen met ons lichaam? Kijk dan maar eens mee!

Wist je dat ...

... juf Stephanie onze klas leuk versierd had toen we binnenkwamen en we op de voetstappen mochten lopen naar onze kring?


... we de verschillende delen van ons lichaam leerde benoemen en hierover een leuke puzzel mochten maken van Jules? 


... we leerden stappen met gekke voeten? 


... we leerden rijden met een step?


... we ontdekte dat we met onze vingers noppenfolie konden laten knappen?


... we in de zandbak mochten spelen met gekke handen?


... we ontdekten dat de andere kinderen in de klas niet allemaal dezelfde haarkleur hebben? 
... we deze mannetjes ook haren mochten geven? 



THEMA HERFST
De laatste 2 weken hadden we het over 'De herfst'. We gingen eens kijken in onze tuin, leerden over de verschillende herfstvruchten, en nog zoveel meer. Benieuwd? Kijk zelf dan maar wat wij allemaal deden deze voorbije weken!

Wist je dat ... 

... we een versje hebben geleerd bij juf Stephanie (stagiair) over de verschillende herfstvruchten en we daarna ook mochten stempelen met deze vruchten? 




... we, als juf Stephanie even niet keek, ook wel eens met onze handen durfden verven?


... we egeltjes stekels gaven met wasknijpers?



Wist je dat ...

...we experimenteerden in onze zandbak met herfstmaterialen: vullen, legen, sorteren, ...?




... we via een poppenspel leerden dat dit vreemde toestel hieronder geen wip maar een weegschaal is en we ook leerden hoe deze werkt? 
... we dit toch vooral zelf eens wilden uittesten?



Wist je dat ...

... we keken naar een poppenspel hoe de 'brave bosmannetjes' de spin hielpen om een web te weven?


... we wel eens zelf wilden proberen om een web te weven? 



... we de juf ook wel eens wilden vangen in ons web?




... we zelf een 'braaf bosmannetje' hebben gemaakt? 




... ze allemaal tussen de lichtjes in onze kring mochten komen dansen?
... dat onze kring nu heel gezellig is? 



Wist je dat ...

... we de juf er op attent maakten dat je ook lekkere herfsttaartjes kan maken met plasticine?


... we al gedetailleerd kunnen kijken en de blaadjes op de juiste plaats kunnen leggen? 



... we al heel flink herfstblaadjes kunnen knippen en daarna ze ook kunnen kleven met wat lijm? 





Wist je dat ...

... het niet altijd volgens het thema 'De herfst' moet zijn? 

... we weer met de bus naar 'Plopsaland' zijn gereden?


... we een hoge toren kunnen bouwen met deze buizen?


... dat we ook auto's door deze buis kunnen laten rijden? 




THEMA: GEVOELENS
De laatste week voor de herfstvakantie hebben we geleerd over 'gevoelens'. We trokken gekke gezichten in de spiegel, luisterde naar het verhaal 'Het kleurenmonster', en deden nog zoveel meer. 

Wist je dat ... 

... we het gezicht van Jules nadeden in de spiegel?


... we de gekke doos van de juf onderzochten in onze zandbak?
... deze doos gekke tunneltjes had?
... het leek alsof de knikkers verdwenen als je ze in de tunnels stak?
... ze gewoon aan de andere kant van de doos er terug uit rolden?
... we hier toch even over gedaan hebben om dat te achterhalen?



Wist je dat ...

... we onze eigen 'kleurenmonster hebben gemaakt? 
... we hiervoor zelf onze kleur (gevoel) mochten kiezen?


... we 'worstjes' rolden van plasticine om zo een gelukkig of een droevig gezicht te maken?


De mama van Kobe kwam op bezoek met baby Liene.
Wat heeft ze flink aan flesje gedronken!
Ze uitte ook haar gevoelens, een vrolijke baby die veel lacht.












THEMA: BORSTELS

Deze week werkten we één week rond het thema 'borstels'. We hebben verschillende dingen uitgeprobeerd met verschillende soorten borstels. 
De juf had het zelfs zo druk dat ze maar een paar foto's heeft kunnen nemen :-)

Wist je dat ...

...we samen met de juf deze gekleurde tegels maakten op de vloer? 
... we de vuiltjes op de juiste tegel moesten vegen?




THEMA: AAN TAFEL

De voorbije 2 weken was het thema in onze klas 'aan tafel'. We hebben op vrijdag pannenkoeken gebakken in de klas. Maar we deden nog zoveel meer! Kijken jullie even mee?

Wist je dat ...

... we creatief hebben geknutseld? We maakten een boterham voor Jules!










Wist je dat ...

... Juf Nathalie deze week jarig was? We zongen een liedje voor haar in de klas en schilderden een mooi taartje!



... we deze week voor de kippen mochten zorgen? 




... we misschien wel pannenkoeken kunnen maken van de lekkere eitjes van de kippen? 


... we samen met Jules leren hoe we de tafel kunnen dekken? 


... we een placemat knutselen zodat we dit niet vergeten? 



Wist je dat ...

... Karsten met zijn mama lekkere 'Cars'-koekjes had gebakken thuis? 
... ze er veel te veel hadden gebakken?
... hij er een paar meegebracht heeft naar school om uit te delen? 
... wij ze heel lekker vonden?


Wist je dat ...

... we lekkere soep kookten in onze zandbak?
... we hiervoor gebruikt maakten van een klopper, schuimspaan en verschillende soorten lepels?


Wist je dat ...

... we ook een mooie tafeldoek maakten voor ons pannenkoekenfestijn van vrijdag?


... we met een tafeldoek ook een fijn kamp kunnen bouwen onder tafel?




Wist je dat ...

... we eerst inkopen moeten gaan doen om pannenkoeken te kunnen bakken? (voor foto's van de uitstap zie ook de blog van 1 KC)
... we hiervoor eerst een boodschappenlijstje nodig hebben?
... we dankzij Jules en zijn kookboek hebben geleerd wat we juist nodig hebben om pannenkoeken te maken?


Wist je dat ...

... we zelf ons deeg hebben gemaakt in de klas?
... iedereen mocht meehelpen met bakken?
... dat er hiervoor wel onze beurt moesten afwachten?




... we gemakkelijk onze tafel konden dekken dankzij onze placematjes?




... de pannenkoeken OVER-heerlijk waren? 
... we hierdoor waarschijnlijk niet zo flink van onze boterhammen hebben gegeten?
... we een mooie tafeldoek hadden om op onze feesttafel te leggen?




THEMA: VERKEER

Deze week is het verkeersweek op school! We mochten maandag allemaal met onze fiets naar school komen en op de speelplaats met onze eigen fiets oefenen op een verkeersparcours.  
Maar we deden nog zoveel meer, kijken jullie even mee?

Wist je dat ...

... we fietsten op de speelplaats met onze eigen fiets?
... we oefenen op onze behendigheid: kunnen stoppen, over de brug rijden,...
... we ons aan eenvoudige verkeersregels kunnen houden?














Wist je dat ...

... we de auto van de juf hebben verkend? 



... we de wielen nakeken?


... we uittestten met hoeveel we in de koffer pasten?





... we nakeken waar de brandstof in de auto moet? 


... we ook deden alsof we zelf met de auto reden? 





... we weten hoe we veilig in de auto moeten zitten?



... we ook weten hoe we een beetje gek in de auto kunnen zitten?


Wist je dat ...

... we schrijfdans deden op het liedje 'de auto van papa'?
... we hier de wielen van de auto tekenden?






... we ook experimenteerden wat je allemaal met een fietswiel kan doen?







Wist je dat ...

... we 's morgens telkens aanduidden hoe we naar school waren gekomen? We konden dan zien waar de 'meeste' en 'minste' wasknijpers of stickers stonden. 


Wist je dat ...

... we ook al heel goed papiersnippers kunnen knippen? 
... we dit heel leuk vinden?
... we rode en groene hebben gemaakt?




... we met deze papiersnippers ons eigen stopbordje hebben gemaakt? 


Wist je dat ...

... we eerst sporen van voertuigen in de zandbak maakten? 


... we dit daarna ook eens mochten proberen met verf?





Wist je dat ..

... we ook experimenteerden met fluostiften?





THEMA: TERUG NAAR SCHOOL

De eerste twee weken van het schooljaar leren we onze nieuwe juffen kennen en verkennen we de nieuwe klas. Hieronder een paar foto's van wat wij allemaal hebben ontdekt!

Wist je dat ...

... we hebben geëxperimenteerd met verschillende brooddozen, koekendozen en drinkbussen in onze zandbak? 


... we ze soms enkel probeerden open en toe te doen?

 

... we ze soms vulden om ze daarna leeg te gieten of over te gieten in een andere doos of drinkbus?







... we er soms ook een rollenspel mee speelden? Ja hoor, wij weten al goed waarvoor deze brooddozen en drinkbussen dienen!




Wist je dat ...

Jules 's morgens een mooie tekening van zichzelf had gemaakt in de kring? 

... wij dat ook wel eens wilden proberen: we maken werk van ons zelfportret! 
... we dit trouwens elk jaar bij het begin van het schooljaar doen?
... deze portretten dan bewaard worden in een speciale map waarin alle zelfportretten van alle schooljaren in verzameld worden?





Zie je de gelijkenis als we met ons zelfportret op de foto staan? 













Wist je dat ....

... we onze eigen Jules mochten inkleuren met verfstiften?



Wist je dat ...

... dit onze poppenhoek is en we samen 'komen eten' spelen?




... dat we in deze hoek ook zorgen voor onze poppen van de klas?



... dat dit onze bouwhoek is? 




... dat dit onze puzzelhoek is?