L1A

Welkom in het eerste leerjaar !

Welkom bij juf Anke

---------------------------------------------

Afbeeldingsresultaat voor hup leessprong


Eindelijk was het dan 6 december !!!!!
We telden elke dag af met onze klas, we waren super benieuwd wat Sinterklaas en zijn zwarte Pieten voor ons weer in petto hadden.  Het werd een echte TOPDAG !






In de namiddag kwamen de grootouders met de kinderen gezelschapsspelletjes spelen ! 
Een feest voor groot en klein !

Bedankt voor de talrijke opkomst !






























Tijd voor proefjes met water, we goten er op los !

Hoeveel glazen kunnen we vullen met de inhoud van deze fles ?





uitstap naar het speelgoedmuseum !



 we stappen in het schilderij !










 




























een andere manier om te werken rond een parabel : de goede herder...





Enkele dagen later probeerden we zelf speelgoed te maken met afval.




 


Er was eens.... Sprookjes
We leerden heel wat sprookjes kennen, onze zesdeklassers kwamen er ook voor ons voorlezen.
























Traditiegetrouw nodigen we tijdens de voorleesweek de mama's, papa's,... uit om de komen voorlezen in onze klas !  Het was ook dit jaar weer een groot succes !  Bedankt aan iedereen die is komen voorlezen ! De kinderen hebben ervan genoten !























Ook de zesdeklassers kwamen voorlezen !  We werken momenteel rond sprookjes, deze werden dan ook volop voorgelezen.         




Rode neuzen dag! Meters en peters knutselen samen met de petekindjes slogans voor een fijn gevoel! 











Flitscontrole op school! 

Zingen met de derde kleuterklas





Halloween spel meters/peters en de petekindjes

De groepjes










Het spel : 9 opdrachten  (aan de hand van een grondplan van de school gaan we op zoek naar de juiste locatie)


1)   ketting maken met pasta


2)  dansen en bewegen op de M-kids : ‘Halloween is mijn favoriete feest, dan ben ik verkleed in een griezelbeest … ! ‘



3)  voelspel : wat zit er in de doos verstopt ? voelen maar (wie niet meteen durfde te voelen, mocht eerst naar een foto kijken …) en memory met halloweenfiguren




4)  een tocht door het donker … we dwalen rond in de kelder van de 
school … brrr…





5)  werken met gedicht : ‘Ha ha, wij zijn heksen …’



6)  ‘spookje’ leggen of ‘spookjesroof’


7)  snoepjes, hmmm… wie krijgt het snoepje open zonder de handen te gebruiken ? En dan smullen maar …


8)  krijttekenen : stap voor stap … en we krijgen prachtige halloweentekeningen te zien



9)  parcours afleggen met een pompoen



Proficiat meters en peters voor jullie begeleiding !




Vandaag leerden we Pelle de koperwiek kennen.
Pelle is een lijster die onze hulp nodig had in het bos.

Kunnen jullie zoveel mogelijk afval verzamelen zodat ik per ongeluk geen plastiek of papier eet?

Bouwen jullie voor mij een hoogteparcours zodat ik geen vogel ben voor de kat?





































Kunnen jullie je goed camoufleren? Zo kunnen de roofvogels mij niet zien.



Kunnen jullie voor mij een warm en gezellig nest bouwen?


We namen deel aan de jaarlijkse scholenveldloop ! 
Het was de eerste keer dan onze eersteklassers mochten meelopen, vorig jaar kwamen ze supporteren voor het eerste leerjaar.  Juf An had de laatste weken met hen al heel wat geoefend op het lopen en op de uithouding.
Ze zetten allemaal hun beste beentje voor !  450 meter lopen is al een hele afstand voor hen.  Ze verdienen dan ook allemaal een dikke pluim !

Om 9u10 mochten onze meisjes de spits afbijten.  Zij stonden stipt op tijd klaar aan de start ! Even aftellen… En toen werd het startschot gegeven.  Even later was het aan onze jongens.  Ook zij stonden te popelen om te vertrekken.
Bedankt aan alle grote en kleine supporters : we vonden het heel fijn om zoveel volk rond ons heen te hebben om voor ons te supporteren !
Bravo ook voor alle deelnemers !  Zij hebben echt hun best gedaan !
Wij gingen natuurlijk ook supporteren voor onze meters en peters van het zesde leerjaar !

























Wij gingen op bezoek in de crèche het kabouterbos. Met wat spelen die kindjes nu? Wat eten die al? Kunnen die al spreken? 















Wij maakten ons eigen museum.  Onze meters en peters moesten zoeken wat bij hun kindje hoorde !  Ook de vriendjes van juf Evelien kwamen een kijkje nemen.  Wij gingen ook naar hun museum.


























Hoekenwerk taal

Net zoals in de kleuterschool werken wij in hoeken.  Vandaag hadden we ons eerste hoekenwerk rond taal.  We werkten in vijf hoeken : 
- de stempelhoek : we stempelen nieuwe woorden met de letters die we reeds geleerd hebben
 - de vertelhoek : we leggen de prenten van het verhaal van an in de juiste volgorde en vertellen aan elkaar het bijhorende verhaal
 - een letterslang : in de slang zitten allemaal letters verstopt, bij elke letter krijg je een punt.  Bij de letter i krijg je twee punten.  Wie behaalt de meeste punten ?
 - de rijmhoek : welke plaatjes rijmen op elkaar ?
 - de computerhoek : we werken op bingel.  In de tent staan de oefeningen klaar die we reeds kunnen maken.  Voor elke gemaakte oefening verdienen ze ping ping.  Hiermee kunnen ze voor hun aviator nieuwe kleren kopen of ze spelen nieuwe spelletjes vrij.

Hmmm...wraps!


In onze gezonde week, zorgden we voor een gezonde snack! Samen met onze meters en peters sneden we een heleboel groenten om tussen een wrap te steken. Heerlijk!




















HOKUS POKUS.....

De zesdeklassers werken momenteel rond 'magie' in hun taallessen.  Daarom deden enkele groepjes een echte tovertruc voor ons !














Tijdens de les van meetkunde maakten we met verschillende materialen patronen, nadien tekenden we patronen na in ons werkschrift.










Bladwijzer knutselen met peters en meters


Zoals elk schooljaar krijgen de zesdeklassers een pete- of metekindje uit het eerste leerjaar toegewezen. De groten leren omgaan met verantwoordelijkheid en de kleintjes (die eigenlijk ook al best groot geworden zijn) hebben iemand op wie ze kunnen rekenen en die helpt om de grote stap naar het eerste leerjaar te verteren. Het is schitterend om te zien hoe fijn deze samenwerking verloopt en hoe goed het klikt tussen jong en oud! Onze eerste activiteit zit er helaas al op, we kijken al uit naar de volgende.






























Kiko en Flo helpen ons om van onze klas een 't is er tof klas te maken!  Onze klas wordt zo een echt team.  Nadat we het verhaal van de beer beluisterden, spraken we enkele klasregels af.  Zo werken we samen aan meer sfeer !


 


Vandaag kregen onze eersteklassers een peter of meter van het zesde leerjaar !  Ze keken er erg naar uit !